Grenshoppen en watervallen - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Claudia Camp - WaarBenJij.nu Grenshoppen en watervallen - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Claudia Camp - WaarBenJij.nu

Grenshoppen en watervallen

Door: claudia75

Blijf op de hoogte en volg Claudia

07 Februari 2012 | Argentinië, Puerto Iguazú

Buenos dias,

Zoals gezegd vandaag naar de Braziliaanse kant van de grote watervallen. Het is echt een complex van kilometers dat je van te voren niet kunt inschatten. We worden opgehaald met een minibusje, so far, so good.
Maar als we bij de Argentijnse grens komen ( we gaan het land uit) moeten we ruim 1,5h wachten op de stempel. En dan zit je pas in niemandsland! Op de vraag waarom het zo lang duurde zei de chauffeur, tsja er waren meer mensen die langs de douane moesten.( wij hadden onze paspoorten centraal ingeleverd via de gids en zagen aan alle kanten "losse" toeristen en bussen met Argentijnen langsstomen en binnen tien minuten klaar zijn. Best frustrerend, want ging af van de watervallentijd. Brazilië in ging in 5 minuten, want er werd niet gestempeld (jammer). Nu bleek de Braziliaanse kant heel anders georganiseerd. Je werd weer in een bus geladen en bij de route langs de watervallen afgezet. Wederom prachtige uitzichten en veel mooie regenbogen. Ik had gelezen dat er nog veel andere wandelingen waren en was in eerste instantie wat teleurgesteld dat we die niet konden doen, maar het bleek dat deze wandelingen niet om de wandeling zelf te doen waren, ze brachten je naar een optionele andere tour bv met de fiets of kayak. En die tours moest je nog apart betalen. Al met al hebben we dus toch wel alles gezien wat kon, alleen iets meer gehaast. Maar de gids deed zijn best om vanalles uit te leggen, ook al was zijn Engels niet al te best ( gold ook voor de chauffeur overigens, so much for the international tour!).
Maar goed ondertussen paar mensen uit de groep leren kennen, 1 Fransoos en 2 Israëliërs ( moeder en dochter). Met de spaanstaligen deze keer niet zoveel contact. Na de watervallen gingen we lunchen in zo'n megahal waar alle toeristenbussen komen. Het was een buffet en ontzettend lekker en veel! Dat was echt een meevaller. Daarna door naar Paraguay, weer geen stempels ( maar wel lekker snel dus). Hier was het zogenaamd heel goedkoop winkelen en m.n. elektronica. Nou het was China voor en na, dus allemaal fake. Na een paar minuten waren wij het al zat, maar we hadden 1,5uur. Dus zijn we maar wat gaan dri ken, het viel nog niet mee om wat te vinden. Het is daar toch wel heel erg anders en veel armoediger dan in argentinie. Wij hadden iig lol samen en zelfs politieke discussies (en dat op vakantie!!). Tot slot stond er nog een bezoekje aan de grootste stuwdam van de wereld (zeggen ze), was inderdaad indrukwekkend groot.
Terug naar Puerto Iguazu, opnieuw buffet gedaan en op tijd gaan slapen. Morgen inpakken voor buenos Aires en wat zwemmen.

Doei, Claudia.