Maar eens bijpraten. - Reisverslag uit Northland, Nieuw Zeeland van Claudia Camp - WaarBenJij.nu Maar eens bijpraten. - Reisverslag uit Northland, Nieuw Zeeland van Claudia Camp - WaarBenJij.nu

Maar eens bijpraten.

Blijf op de hoogte en volg Claudia

21 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Northland

5-2 overstap goldcoast Australië in de ochtend daar. En veel tijdsverschil nog met Maleisië, met nog een beetje vertraging, dus landde ik om 17.30 pas in Auckland. Toen toch maar comfort van taxi tot aan hotel genomen.
Het jucy snooze hostel met nederlandse receptioniste, die daar een half jaar werkte en dan weer ging reizen, erg gezellig want ze had wel zin om te kletsen ( en ze regelde gratis WiFi op de kamer voor mij voor 2 dagen, als goede Hollanders betaamt, we gaan toch niet betalen voor iets dat we gratis kunnen krijgen, ahum....).
6-2 waitangi- dag, viert de dag van het ondertekenen van de treaty in Waitangi door Maori en de Britten. Dit is een Nationale feestdag dus ik had veel drukte verwacht, maar bleek niet het geval. Relaxt een Rondwandeling door de stad gemaakt, met loungen bij Muziek op het plein in de strandstoel, mijn eerste haka gezien in het harbour gebied. Chinese of Koreaanse zanggroep. Mega loungebedden op het plein, allemaal super modern. En zeer opvallend; overal openbare toiletten en die zijn schoon!! Fantastisch. Niet hoeven vragen of je ergens misschien hun toilet mag gebruiken, of 'verplicht' drankje op terras, want je moet zo nodig, super.
Dinsdag 7-2: winetour op waiheke island gepland, is super bewolkt, dat hadden we niet verwacht, want was hele dag zon voorspeld. Heb je natuurlijk ook niet echt nodig om wijn te proeven, maar oude boot zou het wel gijn zijn geweest. Maar heel gezellige groep en gids en om 12h brak alsnog de zon door. Geweldig.. terug gelopen naar de Ferry, en toen nog even opgefrist, want ik had afgesproken in de standpunt met Saskia, het nichtje van Milia onze collega op de poli. Zij woont in Auckland, maar spreekt heel goed Nederlands. Het was een super gezellige avond, en heerlijk gegeten bij de crab shack. Tsjonge wat is zij bereisd, daartegen val ik in het niet! Ze wilde graag vlokken vanuit Nederland, maar die hadden ze niet meer bij de AH to go, dus had maar een assortimentsdoosje meegenomen. Ook goed.
Tas inpakken want morgen ga ik de auto ophalen.
Woensdag 8-2: mega queue voor de rental agency, maar ze werkten vlot door. Daarna nog op jacht geweest voor een slaapzak en gevonden, joepie, dat is een zorg minder voor de trekking van over 10dagen. Toen op pad, links rijden en... in een automaat, heel handig voor lange stukken en bergen, maar mijn linker been is zo geprogrammeerd dat ie bij een plotsere rempoging toch echt mee wil doen. En waar ik in curacao met de automaat mijn linker been nog in de deur kwijt kon, en dus minder in de buurt kwam van de paedalen is dat bij een linkszijdige auto het midden en die pedalen zitten echt veel te dicht bij dat linker been. 4-5x een plotse stop gehad ( voor de schakelaars onder ons; gas en rem tegelijk is; acuut stil!!), gelukkig gebeurde het alleen bij ongeveer 30k/h, dus geen paniek. Maar toch... de eerste paar uur waren best wel spannend, maar het gaat steeds vlotter en makkelijker. Geen navigatie en dus via de kaart naar kahoe gereden, klein dorpje in the bay of islands, ongeveer 40km boven pahia. Gelukkig klopte de routebeschrijving en de kaart goed, alhoewel ik wel een keer een afslag heb gemist.
Onderweg een paar tussenstops in pahia en bij de modderbaden van ngawha; ontdekt door de Maori en geroemd om hun heilzame werking. Het was heerlijk, maar vond mezelf vooral stinken daarna haha. Maar ben ook in het bad 'doctor' geweest, al was het maar een minuut, en voor de foto, want t ding was 43 graden, pfff.
Even wat boodschappen voor de salade vanavond en toen door naar kahoe farms hostel. Heel idyllisch gelegen en een soort Engels ogende B&B qua stijl. Lyndsey en Stefano runnen de boel en zijn reuze enthousiast.
Heerlijk op terras salade met avocado en een wijntje van de winery van gisteren, mmmmm...
Fantastisch geslapen in mijn kingsize bed..
Er zitten hier nog Oostenrijkers, Canadezen en een Belgische, maar die is niet zo spraakzaam.
De rest Is heel vriendelijk.
Tot de volgende keer!

Zo ga maar weer eens iets schrijven, want anders vergeet ik nog dingen.
Paar opvallendheden van NZ tot nu toe; heel vriendelijke mensen hier, vrij duur, maar je mag je eigen wijn meenemen naar restaurant en je hoeft niet te tippen, er staat meestal wel een pot bij de kassa, maar niks geen 15-21% zoals in Amerika. Er wordt hier in het verkeer niet getoeterd, mensen wachten gewoon om voorrang te verlenen. Superschone public toilets en allemaal met papier en zeep om te wassen, waarom kan dat nou in Nederland niet?!
Verder een aantal heel erg leuke dagen achter de rug.
De 9e zou ik een dolfijnentocht maken, maa die ging niet door wegens de regen/wind, dus nieuw plan: wasje gedraaid, uurtje getraind in de garage!! De dochter van de eigenaren heeft een gym in de garage gebouwd waar ze personal training geeft, heel handig en scheelt zo weer 15 dollar voor een dagpas.
S middags mooie hikes gemaakt over strand en op een schiereiland in de buurt, gezellig gekletst met en Duitser en Zwitserse, die ik mogelijk weer ga tegenkomen op de routeburntrek, we lopen in tegenovergestelde richting, dus zou zo moeten zijn.
Ik had een pizza besteld voor vanavond en mijn Oostenrijkse medegasten blijkbaar ook, dus dat werd een leuke avond!!
10-2; op naar de dolfijnen, het weer is weer opgeklaard en de tour gaat door. Op tijd vertrokken, dus helaas geen afscheid van mijn maatjes in de B&B. Maar briefje achtergelaten.
Aangezien ik er hele dag was, echt Hollands op zoek gegaan naar een gratis parkeren lokatie, en gevonden!!
Heel gave boottocht met veel dolfijnen, paar pinguïns, jan van genten etc, maar dat hebben jullie al gezien. Wederom een heel erg leuke groep op de boot, 15man, niet te veel, heerlijke catamaran, met heel vrolijke en enthousiaste kapitein. Full female crew, heel leuk.
Vooral leuk contact met Willem, Anne, en Martha,
Heb meteen een logeerplek voor Barcelona als ik daar ooit weer eens kom.
nog wat gaan drinken in Russel en toen snel naar huis voor een hapje eten: omeletje met brood. Daar aangekomen waren er nieuwe gasten, 2 Duitse meiden van 18-19 en een Nederlander die al lang in nieuw zeeland verblijft.
Dat werd dus geen vroege.
Morgen door naar manghawai, wat zuidelijker, maar nog boven Auckland. Ze zouden daar ook mooie hikes hebben, dus dat was t plan.
Eerst een wandeling van een uurtje door het Kauri woud puketani. Er zijn er hier tientallen, dus heb degene die onderweg lag maar gekozen.
Aangekomen in manghawai was de parkeerplaats bij de start vd hike helemaal vol, dus eerstmaar naar het hostel. Dat was een mooie B&B met uitzicht op zee. Verder heerlijke kamer met groot raam met uitzicht op zee en de maan.
Even uitgeladen en on 17.30 alsnog naar de hike gegaan, toch wel handig dat de zon pas om 20.30h ondergaat hier. Mooie wandeling langs prachtige kliffen.
Daarna langs de Indiase take-out ( wat een drukte op zaterdag) lijkt Europa wel, niemand wil meer koken na een drukke dag. Heerlijk gegeten en niet zo duur.
Morgen alweer door naar waitomo, lange reis, maar eerst proberen te snorkelen bij goat island, dat was aangeraden door de dames van de dolfijnenboot.
Zo 12-2; ook al probeer ik steeds lekker vroeg op te staan, t lukt me nooit om echt vroeg weg te zijn. De hostess moest alleen voor mij ontbijt maken, dus had alle tijd om te kletsen. Wel goede tips gehad. Maar pas om 9.15h de deur uit, haha.
Snorkelen heel mooi wel heel erg koud, ondanks wetsuit haha.
Vooral heel grote vissen, en goed moment om mijn actioncam uit te proberen, die lijkt het goed te doen, alleen kunnen de foto's niet over op de tablet, dus moet ik een keer voor naar internet café denk ik om ze op de USB te zetten.
Toen door naar waitomo, in de stromende regen. Leuk hostel, s avonds lekker avondje zitten lezen en internetten. Morgen naar de grotten.

• 02 Maart 2017 - 21:56

Bregje:

Hoi Claudia,
    Leuk om al je ervaringen te lezen...ga vooral door ze met ons te delen!
    Heel veel plezier daar en dat je maar mooie dingen mag zien en beleven en vooral leuke mensen mag ontmoeten.
    Hier gaat alles gewoon door...groetjes vanuit t Helmondse.

Liefs Bregje

• 15 Maart 2017 - 19:50

Ingrid Vermunt:

Hoi Claudia
    leuk al die verhalen en dan heb je vast nog minder dan de helft opgeschreven. Ben je helemaal los van het Helmondse, Goed zo heerlijk genieten en ga vooral door met schrijven. Wij lezen wel en dromen weg.

Groet Ingrid

• 18 Maart 2017 - 02:26

Annette:

Hoi Claudia,

Wat een gave reis zeg. Een hoop mooie ervaringen. Ik hoop dat je heel erg geniet en leuke mensen mag ontmoeten. Ondanks dat je weg bent gaat het hier op de afdeling gewoon door.
    Ik wens je nog een supertijd en hoop dat je af en toe wat schrijft.
    heel veel groetjes
    Annette